Pridaj hodnotenie:

Greylist ochrana pred spamom

Čo je greylist?

Greylist predstavuje veľmi účinnú metódu ochrany používateľov elektronickej pošty proti spamu. Spočíva v dočasnom odmietnutí e-mailov od odosielateľa, ktorý ešte neposlal žiaden mail na naše poštové serveri a teda je odosielateľ pošty pre server neznámy. Prvý e-mail je teda dočasne odmietnutý. Server, z ktorého bola pošta odosielaná, sa pokúsi po určitom čase (štandardne po 5 minútach) poslať e-mail rovnakému adresátovi znova. Tentokrát bude e-mail doručený do e-mailovej schránky adresáta, pretože greylist už odosielateľa pozná a e-mail pustí ďalej.

Ochrana spočíva v tom, že spammeri posielajú spam veľmi rýchlo a v obrovských množstvách. Ak sa im doručenie nepodarí na prvýkrát, viackrát to už neskúšajú. Pri regulárnej pošte sa odosielajúci server pokúša o doručenie viackrát a to až po dobu niekoľkých dní, spravidla 2 týždne. Je to niečo podobné ako rozosielanie pošty poštárkou, ktorá sa doporučenú zásielku pokúša doručiť niekoľkokrát, na rozdiel od roznášača letákov z obchodných reťazcov, ktorý ak ho nehodí do schránky na prvýkrát, hodí ho do schránky niekomu inému, alebo do kontajnera. :)

V praxi môžu nastať tri scenáre:

  1. Greylist nepozná odosielateľa a poštu dočasne nepustí do schránky adresáta. Pri prvom odmietnutom e-maili sa zaznamená čas, kedy došlo k jeho odmietnutiu. Po uplynutí tohto času (spravidla 5 minút) server odošle poštu opäť, greylist spozná odosielateľa a poštu pustí do e-mailovej schránky adresáta. Odosielateľ je následne zaradený na whitelist a v budúcnosti server prijme poštu od tohto odosielateľa okamžite.
  2. Greylist si už pamätá odosielateľa (už je vo whiteliste) a automaticky pokračuje pošta do e-mailovej schránky adresáta. V tomto prípade vám e-mail príde okamžite.
  3. Greylist je pre e-mailovú schránku prijímateľa vypnutý, žiadna kontrola neprebehne a pošta putuje priamo do emailovej schránky adresáta.

Greylist je v HostCreators automaticky aktívny pre každú e-mailovú schránku. Môžu však nastať situácie, kedy je potrebné greylist vypnúť, napríklad ak sa často registrujete so svojou e-mailovou schránkou na rôznych portáloch a pri registrácii je potrebné aktivovať Váš e-mail pomocou linku v doručenej správe. Vtedy môže byť 5 minútové oneskorenie doručenia obmedzujúce. Ako si vypnete greylist pre vašu e-mailovú schránku, sa dočítate nižšie.

Ako si vypnem greylist?

Prihláste sa do WebAdminu.

Na nástenke, alebo v ľavej časti v menu vyberte vašu doménu.

Kliknite na ikonku „E-maily“.

Ak chcete greylist vypnúť, kliknite na tlačítko „upraviť“ vedľa vašej e-mailovej adresy.

Následne kliknite na „Ďalšie nastavenia e-mailu“.

Vyroluje sa vám sekcia „Ďalšie nastavenia e-mailu“.

Kliknite na „Spam“.

Odškrtnite greylist ochranu pred spamom (posunutím prepínača doprava), ktorá je defaultne zapnutá.

Ako si skontrolujem či greylist funguje?

Prihláste sa do svojho Webmailu.

Otvorte e-mail, pre ktorý chcete zistiť, či počas jeho odosielania bol zapnutý, alebo vypnutý greylist.

Kliknite na šípku dole ↓ v pravom hornom rohu a následne kliknite na „Zobraziť zdroj“.

V zdrojovom kóde môžete vidieť tri varianty:

Greylist je pre užívateľa vypnutý:

X-Greylist: greylisting inactive for vasmail@vasadomena.sk in SQLgrey

Email bol tzv. greylistnutý, pretože nebol rozpoznaný adresát a tak prijatý s oneskorením, konkrétne v tomto prípade bolo oneskorenie 8 minút 27 sekúnd. Po doručení je odosieľateľ automaticky zaradený do whitelistu pre budúce okamžité doručenie bez oneskorenia:

X-Greylist: delayed 00:08:27 by SQLgrey

Greylist software rozpoznal odosielateľa ktorý už bol v minulosti zaradený do whitelistu.

X-Greylist: from auto-whitelisted by SQLgrey